Mi az a visszarúgás?
A láncfűrész visszarúgása az, amikor a vezetőlemez nagy sebességgel felfelé és hátrafelé, azaz a felhasználó felé lendül. Ez a jelenség a súlyos láncfűrészbalesetek leggyakoribb oka. Akkor fordulhat elő, ha a vágandó rönk elmozdul és becsípi a vezetőlemez hegyét, vagy ha a vezetőlemez és a lánc hegye véletlenül érintkezik egy másik ággal, rönkkel vagy bármilyen kemény tárggyal.
A láncfék, amely a jobb kéz előtt helyezkedik el, úgy van kialakítva, hogy automatikusan aktiválódva megállítsa a láncot, hogy megvédje a visszarúgás ellen.
A visszarúgás még a legtapasztaltabb láncfűrész-kezelőkkel is előfordulhat, ezért elengedhetetlen a megfelelő biztonsági felszerelés viselése.
Mit viseljünk, amikor láncfűrésszel dolgozunk?
Láncfűrész használatakor viseljünk védősisakot, fülvédőt, vágásbiztos nadrágot és kesztyűt, illetve biztonsági csizmát. Az MSZ EN 381 szabvány rögzíti a kézi láncfűrész okozta vágásokkal szembeni védőruházat által nyújtott védelem követelményeit. A szabvány szerint minden láncfűrésszel történő munkához alkalmas védőanyagot tartalmazó ruhadarabot speciális láncfűrész logóval látnak el. A logó mellett feltüntetett osztály pedig megmondja, hogy a szövet milyen maximális láncsebesség megállítására lett tervezve (16 m/s<0. osztály; 20 m/s<1. osztály; 24 m/s<2. osztály; 28 m/s<3. osztály).
Biztonsági sisak
A láncfűrészeléshez való biztonsági sisak úgy néz ki, mint az építőipari védősisak, és úgy tervezték, hogy megvédje a felhasználó fejét a rúd és a lánc ütőerejétől, ha visszarúgás történik, feltéve, hogy a láncfék be van kapcsolva, és a láncfűrészlánc nem forog. Viszont nem állítja meg a vezetőlemez útját vagy a lánc vágását, ha az mozgásban van.
A legtöbb védősisak beépített fülvédővel és gyakran átlátszó műanyag vagy hálós szemellenzővel rendelkezik, hogy megvédje a szemet a repülő faforgácsoktól és portól. Az ára körülbelül 10 ezer forintnál kezdődik az interneten.
Fülvédő
A láncfűrészek hihetetlenül zajosak, és tartós használatuk halláskárosodást okozhat. Akár benzines, akár vezetékes elektromos vagy akkumulátoros gépet használunk, mindig viseljünk fülvédőt. A legtöbb védősisak beépített fülvédővel rendelkezik, de külön is vásárolhatunk ilyet már pár ezer forint körüli összegért.
Vágásbiztos nadrág
A láncfűrészeléshez való vágásbiztos nadrágok speciális szövetrétegekből készülnek, amelyeket úgy terveztek, hogy a lánc megakasztásával lelassítsák a láncot. Nem zárják el teljesen a pörgő lánc útját, de a lánc haladását lelassítva a keletkező sérülés kevésbé lesz súlyos. A láncfűrészes nadrágok árai jelentősen eltérnek, egy csúcsminőségű márkás nadrág ára 50-70 ezer forint körül mozog.
Költséghatékonyabb lehet egy vágásbiztos nadrágszár beszerzése, illetve kereshetünk olcsóbban használt védőruházatot is.
Vágásbiztos kesztyű
Ezeknek a kesztyűknek a bal keze erősen párnázott, hasonló anyaggal, mint amit a vágásbiztos nadrágokban használnak, a jobb kéz általában kevésbé párnázott, mivel az távolabb van a pengétől. Úgy tervezték őket, hogy megvédjék a kezeket, miközben elég rugalmasak a kényelmes munkavégzéshez, 6 és 12 ezer forint közötti áron vásárolhatók meg.
Biztonsági cipő
Vásároljunk olyan vágásbiztos csizmát vagy biztonsági bakancsot, amelynek acélbetétes az orra és a talpa, illetve jó a tapadása, hogy megakadályozza a véletlen megcsúszást láncfűrész használata közben. Az árak változóak, körülbelül 40 ezer forintnál kezdődnek.
A láncfűrész biztonsági jellemzői
- A visszarúgásgátló vagy csökkentett visszarúgású láncok csökkentik annak az esélyét, hogy a lánc beleakad a vágott fába, és a gép visszalökődik a kezelő feje és válla felé.
- Láncfűrész láncfék. Az elülső kézvédőnek is nevezett láncféket úgy tervezték, hogy minimálisra csökkentse a visszarúgásból eredő sérülésveszélyt; ha a fűrészlap felfelé és hátrafelé lendül a kezelő személy felé, a bal keze megérinti a láncfék kart, amely aktiválja ezt a féket.
- A láncfűrészlánc-fogó úgy van kialakítva, hogy blokkolja a láncot, ha az lecsúszik a vezetőrúdról, így megakadályozza, hogy az leessen és a lábba csapódjon. A készülék alján, a vezetőrúd alatt található.
- Láncfűrész indító kioldó és retesz. Ennek a két kapcsolónak egyszerre kell bekapcsolva lennie ahhoz, hogy a lánc pörögjön. Ez megakadályozza, hogy a láncfűrész véletlenül induljon el.
- Be-/kikapcsoló. A benzinüzemű modellek a véletlen indítás elleni védelem növelése érdekében egy további be-/kikapcsolóval is rendelkeznek. A láncfűrész kialakításától és specifikációjától függően található a készüléken egy gyújtószerkezet, fojtószelep és/vagy indítókötél is, amelyek szükségesek a gép beindításához.
- Lengéscsillapítók vagy rezgéscsillapító szerelvények. A láncfűrészmotor és a vágás által okozott vibrációk miatti kellemetlenségek és az esetleges sérülésveszély csökkentésére.
Benzines, akkumulátoros vagy vezetékes, mindegyiknél ugyanolyan fontos a biztonság. De melyik a legmegfelelőbb a Te igényeidnek? Nézd meg láncfűrész tesztünket, hogy ki tudd választani a számodra legjobb modellt!
Láncfűrész biztonsági ellenőrzések
Íme a négy dolog, amit a láncfűrész beindítása előtt ellenőrizni kell!
1. A lánc
Ha a láncfűrészláncot ki kell cserélni, kövessük ezt az ellenőrző listát:
- Tanulmányozzuk alaposan a használati utasítást. A lánc helytelen beszerelése károsíthatja a láncfűrészt, és veszélybe sodorhat minket, amikor újra bekapcsoljuk a készüléket.
- Vegyük fel a kapcsolatot a gyártóval. A gyártó segít a cserealkatrész kiválasztásában és beszerzésében. Alternatív megoldásként vásárolhatunk és felszerelhetünk egy univerzális láncfűrészláncot.
- Válasszunk bölcsen. Győződjünk meg arról, hogy megfelelő osztású, nyomtávú és számú hajtásláncot vásárolunk. A nem megfelelő lánc felszerelése veszélyes lehet.
Ha kétségeink vannak, bízzunk meg szakembert a megfelelő alkatrész kiválasztásával és a beszereléssel.
2. A láncfűrész vágófogai
Ha a láncfűrész nem vág könnyen, és tolni kell, vagy ha ferdén vág, akkor a láncfűrész fogai tompák lehetnek.
A tompa láncfűrész veszélyes lehet – rendszeresen ellenőrizzük és élezzük a fogakat, vagy bízzunk meg szakembert a munka elvégzésével.
3. Vezetőlemez
Ez az a hosszú tömör fémrúd, amelyet a lánc nagy sebességgel körbejár. Hossza a vágandó fa méretétől függ. Minél hosszabb a vezetőlemez, annál vastagabb átmérőjű rönkkel tud megbirkózni a láncfűrész, de annál nehezebbé válik a manőverezés a készülékkel.
4. A lánc feszessége
Használat közben a láncfűrészlánc veszít a feszességéből, és meg kell húzni. A lánc feszességét minden alkalommal ellenőrizni kell, amikor a láncfűrészt használjuk; ha a lánc túl laza, használat közben leeshet. A láncfeszítő eszköz vagy egy kar, amelyet megfoghatunk és elforgathatunk kézzel, vagy egy csavar, amelyet csavarhúzóval húzhatunk meg.
Az öt legfontosabb láncfűrész probléma és hogyan kerüljük el őket
1. A láncfeszítés nem működik
- Valószínű ok Egyes láncfűrészek rendelkeznek a túlfeszítés megakadályozására szolgáló mechanizmussal. A feszítés beállításához mindenképp a megfelelő eljárást kövessük. Előfordulhat azonban, hogy a feszítőcsavar megsérül.
- Hogyan kerülhető el A lánc megfelelő megfeszítése trükkös lehet. Nem szabad, hogy láthatóan laza legyen, de a láncnak mégis könnyen kell mozognia a vezetőlemez körül. A láncot kissé el kell tudni húzni a vezetőlemeztől. Szánjunk időt a helyes beállításra, hogy elkerüljük a láncfűrész károsodását.
2. A lánc nem olajosodik
- Valószínű ok A láncolaj a tartályból egy csövön keresztül jut a vezetőlemezbe és a horonyba, ahol a lánc a vezetőlemez körül mozog. Ha a lánc nem olajosodik, akkor vagy maga a lánc tömődhetett el faforgáccsal és szennyeződéssel, vagy a láncolaj-tartálytól a vezetőlemezig tartó vezetékben lehet elzáródás.
- Hogyan kerülhető el A láncfűrészt minden használat után alaposan meg kell tisztítani, vonatkozik ez láncra és az olajvezeték ellenőrzésére is. Ha a tisztítás után is fennáll a probléma, futtassuk a fűrészt a vezetőlemez nélkül, hogy megnézzük, szivárog-e az olaj a tartályból.
3. A motor nem indul el
- Valószínű ok Sok oka lehet annak, hogy egy benzines láncfűrész nem indul, például rosszul beállított fojtószelep, hibás gyújtógyertya vagy eltömődött üzemanyagvezeték. Még ha minden rendben is működik, a benzines láncfűrészek akkor is nehezen indulnak be.
- Hogyan kerülhető el A láncfűrészt minden használat után alaposan tisztítsuk meg, távolítsuk el az összes burkolatot, hogy minden részhez hozzáférjünk. Rendszeresen ürítsük ki a benzintartályt, tisztítsuk meg a légszűrőket és ellenőrizzük az olajszűrőket.
Fektessünk be a rendszeres szervizelésbe, hogy fűrész sokáig működhessen megfelelően.
4. A láncfék meghibásodott
- Valószínű ok A láncfék megállítja a lánc elfordulását azáltal, hogy egy szalagot szorít a hajtási mechanizmus köré, amely elfordítja a láncot. Egy rugó biztosítja az erőt, hogy ezt a helyén tartsa, és általában ez az, ami nem működik.
- Hogyan kerülhető el Létfontosságú, hogy a láncfék megfelelően működjön, ennek beállítása és rögzítése speciális feladat. Rendszeresen szervizeltessük a láncfűrészt, hogy a lehetséges problémákat még a kialakulás előtt kijavíthassuk.
5. A láncfűrész nem vág
- Valószínű ok Ha vágás közben füstöt látunk, vagy a láncfűrész inkább porítja a fát, mint apró forgácsokat termel, az a tompa lánc jele, amelyet újra kell élezni.
- Hogyan kerülhető el Ha véletlenül fémhez vagy egyéb kemény tárgyhoz ér hozzá a penge, akkor a fogak nagyon gyorsan tompulnak. Az élezés trükkös munka, ezért gondosan kövessük az utasításokat, és a megfelelő reszelőket használjuk a művelethez. Alternatív megoldásként vigyük el szakemberhez a gépet.
Forrás: which.co.uk