
Webáruházak kínálatát böngészve gyakran látszólag ellentmondó információt találunk egy-egy háztartási berendezés garanciaidejéről. Miért van egyes termékekre 2 éves vagy akár 5 éves garancia különböző webshopokban? Mikor köteles cserélni a gyártó a terméket, és mikor elégedhetünk meg csak a javítással? Ezeket a kérdéseket tisztázzuk a lenti cikkünkben.
A műszaki áruházak mosógép kínálatát böngészve jellemzően nem egy, hanem 2 éves, 24 hónapos gyártói garanciával találkozunk - ez az egy éves kötelező jótálláson felül plusz egy év szerződéses (másképpen önként vállalt) jótállásnak felel meg.
Sok esetben ez a 2 éves garancia (jótállás) is hosszabbra nyúlik, mivel a gyártók az egyre szorosabb piaci versenyében az árakkal már nem nagyon tudnak lejjebb menni, így különféle extrákat, pl. kiterjesztett garanciát, vagy akár alapból 5 éves garanciát ajánlanak, de sok márkánál vásárolni is lehet további garanciális éveket, vagy akár biztosítást a készülékre.

Ilyenkor arra kell figyelni, hogy a kiterjesztett garancia igénybevételét feltételekhez is köthetik, például csak bizonyos időszakig (a vásárlástól számított két hónap) elérhető online termékregisztráció, és az is lehet, hogy a garancia csak az adott háztartási gép egy tartozékára, például a motorjára vonatkozik. Ahány gyártó, annyi megoldás, így mindenképp érdemes előre tájékozódni.
Elromlott a háztartási géped? Egy kattintásra van a hozzád legközelebbi márkaszerviz!
mosógép, szárítógép márkaszervizek >>>
konyhai berendezés (hűtő, sütő, mosogatógép) szervizek >>>
(robot)porszívó szervizek >>>
A jótállási jogok érvényesítésében is van egy sorrend. Ha garanciaidőn belül történik a meghibásodás – például egy mosógép az ígért 30 perc helyett csak egy óra alatt végez a programmal – akkor a forgalmazóhoz kell fordulni javítás érdekében. Ha többszöri javítás után is fennáll a probléma, akkor lehet szó cseréről, amit köteles elfogadni a fogyasztó. Ha nincs lehetőség cserére, akkor következhet a vételár visszafizetése.
Emellett érdemes észben tartani a háromnapos szabályt is, ami szerint, ha kötelező jótállásos termék a vásárlástól/üzembe helyezéstől számított három napon belül elromlik, az eladó nem hivatkozhat arra, hogy ez neki többletköltséget eredményezne, és inkább javítana, hanem köteles a hibás terméket cserélni, azaz nem kell előbb javításra küldeni.

Tudatosabb fogyasztók
Akármilyen hosszú a garanciális időszak, amikorra az esetek többségében nem kell fenntartási költséggel számolni, mert garanciában, azaz ingyenesen javítják vagy cserélik készülékünket, előbb-utóbb – és általában mindig a legrosszabbkor – a zsebünkbe kell nyúlni hűtő- vagy mosógépünk javítása miatt.
Általánosságban elmondható, hogy a javításért egy új gép árának legfeljebb a felét hajlandóak kifizetni az emberek – ha ennél többe kerülne a szerviz, akkor inkább újat vesznek - mondta Józsa Katalin, az ország egész területén működő Orczy Háztartási gép Szerviz és Alkatrész Áruház cégvezetője. Hozzátette, hogy a koronavírus járvány óta ez is megváltozott – míg tavaly október-novemberben még nem kértek egy újonnan 80-90 ezer forintért elérhető felültöltős mosógép esetében javítást, ha az 40 ezer forint lett volna, most inkább hajlandóak rá.

Az Orczynál utóbbi két évben kezdték tapasztalni a fogyasztók tudatosabb hozzáállását a javításhoz, a szervizek, sőt, kifejezetten a márkaszervizek iránti igény növekedését. Ez nagyjából egybeesik általában a bérköltségek, így a szakemberek munkadíjának növekedésével - azaz ha már a korábbinál többet fizet az ember a mosógép javításáért, biztosra szeretne menni, nem kockáztat egy számlát nem adó, gond esetén fellelhetetlen szerelővel és egy, az esetek többségében silányabb minőségű, utángyártott alkatrésszel az eredeti gyári helyett.
Olvasd el korábbi cikküket a tervezett elavulás történetéről, és a tervezett elavulás főbb típusairól.
A cikk a Tudatos Vásárlók Egyesülete és a G7.hu együttműködésével készült.
Kép: freepik.com
Innovációs és Technológiai Minisztérium – a fogyasztók érdekében. Ez a tartalom az ITM FV-I-19-18-C jelű pályázata keretében készült.