Találd meg te is a kedvencedet!
A Tudatos Vásárlók Egyesülete 2023 júniusában a budapesti elektromos roller- és bringamegosztó rendszereket tesztelte. A vizsgálat gyakorlati részét és az értékelést két amerikai egyetemista végezte, a Georgia Tech (Atlanta, GA) Leadership for Social Good study abroad kurzus keretében. Az eredmények így különösen értékesek, mivel betekintést nyerhetünk a megosztó rendszerek használatába külföldiek szemével is.
A mikromobilitás fogalma az utóbbi években vált ismertté, mivel a városi környezetben a dugók és a parkolási nehézségek felértékelték a helytakarékos és kiszámítható alternatívákat. A név az ide tartozó eszközök közös tulajdonságaiból ered: kis méretű és tömegű, emberi erővel, elektromos motorral, illetve ezek kombinációjával hajtott, korlátozott sebességre alkalmas közlekedési eszközök (mikrojárművek) használatát jelenti. A saját tulajdon és klasszikus bérlési formák mellett az utóbbi években egyre több járműmegosztó (sharing) mikromobilitási szolgáltatással találkozhatunk. A MOL Bubi, Magyarország negyedik és Budapest első közbringarendszere 2014-ben indult el, majd 2019-ben megérkeztek hozzánk is az elektromos rollerek, a Lime képviseletében. 2021-ben csatlakozott a Bird és a Tier a most elérhető flottához Budapesten.
Az elektromos rollerekkel kapcsolatban a rengeteg előny mellett jelenleg egy problematikus pontot tudnánk mondani, ez pedig a rájuk vonatkozó KRESZ szabályok hiánya, mivel az elektromos roller jelenleg, mint közlekedési eszköz, nincs jogszabályi szinten definiálva. A jó hír azonban az, hogy az illetékes állami szervek már dolgoznak a szabályok felülvizsgálatán és módosításán.
BezárA MOL Bubi közbringarendszer árképzése egyszerű, percenként kell fizetnünk a használatért, az ár jelenleg 40 Ft/perc, de minimum 3 percet, azaz 120 Ft-ot ki kell fizetni.
Az elektromos rollerek esetében számolnunk kell egy alapdíjjal, azaz feloldási díjjal, ezután pedig a percdíjjal. A jelenlegi tarifákat az alábbi táblázatban foglaltuk össze.
Feloldási díj (Ft) |
Percdíj (Ft) |
5 perces út ára (Ft) |
20 perces út ára (Ft) |
|
---|---|---|---|---|
Whoosh |
150 |
77 |
535 |
1690 |
Tier |
295 |
75 |
670 |
1795 |
Lime |
250 |
68 |
590 |
1610 |
Bird |
295 |
65 |
620 |
1595 |
Legyél a tagunk, hogy hozzáférj a több mint 3200 termék és szolgáltatás objektív értékeléséhez.
Az alábbi kérdésekre keresték a válaszokat a tesztelők és a válaszok függvényében adtak pontszámot a 11 kritériumra. A pontszámok átlagából számoltuk ki a tesztben elért végeredményt, tehát minden kritérium egyenlő súllyal került be az összpontszámba.
A tesztelők tapasztalatait olvashatjátok a következőkben, illetve megnézhetitek angol nyelvű összefoglaló videójukat is.
Az első roller, amit kipróbáltunk, egy Whoosh volt. Volt néhány probléma az alkalmazás elindításával – az alkalmazás egy kódot küldött a telefonszámunkra, és miután beírtam a kódot, nem irányított át a következő képernyőre. Ez a folyamat több mint 5 percig tartott, de miután végre működött, az alkalmazás onnantól kezdve könnyen használható volt. A rollerek könnyen aktiválódtak az alkalmazásból, és mind az alkalmazás, mind maga a roller nagyon könnyen érthető volt angolul beszélők számára (minden, ami a rollerre volt írva, angolul volt). A roller állapota is nagyszerű volt – vadonatújnak tűnt, és tökéletesen működött minden a beállítás és az utazás során. Az út szórakoztató volt, bár egy kicsit ijesztő (főleg azért, mert először mentem rollerrel a kerékpársávban). A rolleren nem volt semmilyen biztonsági utasítás, így nem voltam biztos benne, hogy mi a maximális sebesség, vagy hogy vannak-e egyéb szabályok az elektromos rollerekkel kapcsolatban, de ettől eltekintve biztonságosnak éreztem. Az út során nem láttam túl sok más Whoosh márkájú rollert, így nem vagyok benne biztos, hogy mennyire lenne könnyű megtalálni őket, ha kifejezetten ezt a márkát keresném. A roller nagyon megbízható volt, és soha nem aggódtam amiatt, hogy hirtelen megáll vagy meghibásodik. Összességében jó volt az utazás, és nem voltak komolyabb problémák.
A Tier rollerezés nagyszerű élmény volt. Azonnal jó benyomásunk volt a Tier rollerekről, mert mind nagyszerű állapotban voltak, és volt egy egyedülálló tulajdonságuk – a telefontartó a roller kormányán! Nagyon biztonságosnak éreztem (minden aggodalmam, hogy a telefon kiesik, hamar elfelejtődött), és nagyban segítette a navigációt. A telefontartón vezeték nélküli töltő is volt, bár az enyém nem működött a telefonom tokján keresztül. Az alkalmazás könnyen használható volt, és minden telefonos és rolleren lévő utasítás angolul volt. A rollert nagyon megbízhatónak éreztük, és nem aggódtunk amiatt, hogy lemerül az akkumulátor vagy a fékek nem működnek. Azt is nagyon könnyű volt megtalálni, hogy hol lehet átvenni és hova kell visszavinni a rollert (ez egy nagyon jól felismerhető márka, élénk kék színben!). Amikor az ügyfélszolgálatot teszteltük, nagyon gyorsan reagált a kérdéseinkre. Emellett nagyon fenntarthatóság-központúak, és ők voltak az első mikromobilitási vállalat, amely teljesen karbonsemlegessé vált. Az ár 1345 forint volt 14 percre, de havi bérletet 1790 forintért lehet vásárolni – ez sokkal kedvezőbb ajánlat. A Tier rollerek mindkettőnk kedvencei lettek.
A következő roller, amit kipróbáltunk, egy Lime volt, amely az első elektromos roller márka, amely Magyarországra érkezett (2019-ben). Ezt a céget az USA-ból ismertük, így bíztunk benne, hogy jó élmény lesz. Az első benyomásunk alapján a Lime roller nem volt olyan jó állapotban, mint a többi márka, amit eddig kipróbáltunk. Nagyra értékeltem, hogy a sebesség könnyen látható volt a kormányon lévő képernyőn, de a Lime roller vezetése közben voltak biztonsági aggályaim. A roller kisebb volt, mint a többi márka modelljei, ami miatt kevésbé tűnt ellenállónak olyan dolgokkal szemben, mint az útegyenetlenségek és a macskakövek. Ezenkívül a fékek nem voltak túl jók, nehéz volt gyorsan fékezni, ami baleseteket vagy más biztonsági problémákat okozhat. Az ügyfélszolgálat gyorsan reagált, és elég könnyű volt mind a rollerek megtalálása, mind a leparkolása. Bár valószínűleg nem a Lime-ot választanám, ha lenne választásom, de nem is kerülném el teljesen.
A Bird egy másik olyan márka, amely nagyon népszerű az Egyesült Államokban, és az alkalmazás és a bérlési folyamat pontosan ugyanaz volt, mint ott. A Lime-hoz hasonlóan a rollerek régebbi modelleknek tűntek, mint néhány más márka, és feltételezem, hogy ez azért van, mert ezek a cégek már régebb óta működnek a városban. A rollerek azonban megbízhatónak és biztonságosnak tűntek, az utazási élmény jó volt. A Bird rollerezés nem volt sem jó, sem rossz értelemben figyelemre méltó, és nem bánnám, ha újra vezetnék egyet, de nem lennék túlságosan izgatott. 20 percnél hosszabb utakra ez a márka a legolcsóbban bérelhető elektromos roller.
A MOL Bubi kerékpárrendszer a bérelhető kerékpárok nagy rendszere Budapesten. Úgy tűnik, hogy ez az egyetlen kerékpárkölcsönző cég jelenleg a városban. A rollerekkel ellentétben a kerékpárok nem voltak elektromosak, de Budapest belvárosa sík terep, így élvezetes volt az utazás, és jobb testedzés, mint a rollerekkel. Amikor először töltöttük le az alkalmazást, eltartott egy ideig, amíg átjutottunk a bevezető lépéseken, és az alkalmazás sok információt kért a fiók létrehozásához. A kerékpárrendszer legjobb része az alacsony ár volt. Mindössze 40 Forint/perc volt az ára (120 Forintos minimumdíjjal). Bár ez a turistákra nem vonatkozik, a magyarországi lakosok mindössze 1000 Ft/hóért vásárolhatnak havi bérletet – olcsóbb, mint 15 perc bármelyik rollermárkával. Ráadásul az akkumulátor töltöttségével kapcsolatban sem kell aggódni, mivel a kerékpár nem elektromos. Valószínűbbnek tűnik azonban, hogy mechanikai problémák gyakrabban adódhatnak a kerékpár váltójával vagy a gumikkal. Bár élveztem a biciklizést, egy kicsit nehezebb a forgalmas utcákon, kerékpársávokon és járdákon navigálni kerékpárral, mint rollerrel. Bár a kerékpárrendszer még mindig nagyszerű lehetőség Budapesten való közlekedésre, nagyobb fizikai erőfeszítést igényel, mint a roller (ami nem biztos, hogy kívánatos az egész nap sétáló turisták számára), és hasonló kihívásokat jelent a navigációval kapcsolatban, mint a legtöbb rollermárka.
A Tier telefontartója teljesen lenyűgözött minket! Az egyik legfőbb aggályom a budapesti mikromobilitás használatával kapcsolatban az, hogy turistaként nagyon nehéz a városban navigálni, ha nem tudod könnyen használni a telefonodat, és nem ismered a környéket. Más rollereken/biciklin gyorsan rá kellett pillantanom az útbaigazításra, amikor közlekedési lámpáknál álltunk (amit nem éreztem biztonságosnak), vagy meg kellett állnom az út szélén (amit nem éreztem hatékonynak). A Tier rolleren lévő telefontartóval viszont nem fordult elő ilyen probléma, és sokkal kényelmesebbnek éreztem a célállomásokra való eljutást.
Bár az amerikai turisták számára a Lime és a Bird lehet a legegyszerűbb, mert ezek ismerős márkák, de rosszabb állapotban vannak, mint az európai Tier, Whoosh és MOL Bubi márkák. Mindketten a Tier-t kedveltük a legjobban az egyedi kormányon lévő telefontartó miatt (ami megkönnyítette a navigációt Budapesten – egy számunkra még mindig nagyon ismeretlen városban), illetve a nagyszerű állapota miatt. Ha szeretsz biciklizni, a MOL Bubi remek választás – mindössze 40 Ft/perc árával jól használható hosszabb városnéző túrákra. Ha csak néhány percet kell a rolleren töltened, a Whoosh a legjobb az alacsony aktiválási díj miatt. Mind az öt márka könnyen elérhető Budapesten, és mindegyiknek megvannak az előnyei és hátrányai. Az olyan mikromobilitási lehetőségek, mint az elektromos rollerek és kerékpárok nagyszerű lehetőséget nyújtanak a turisták számára a városban való közlekedésre, különösen azok számára, akiknek nincs tömegközlekedési bérletük. Mindaddig, amíg ügyelsz a biztonságra és a körülötted lévőkre való tekintettel, nagyon ajánljuk ezeket a közlekedési lehetőségeket.