Tudsz találni neked való helyet?
A 2021 őszén elkezdett tesztünket bővítettük új helyekkel: kávézóláncokat, illetve gyorséttermek és benzinkutak kávékínálatát vizsgáltuk meg és értékeltük őket fenntarthatóságra vonatkozó szempontok szerint.
Népszerű, kávéjáról is ismert láncok üzleteibe látogattunk el és mindenhol vásároltunk egy Cappuccinot (az ital pontos típusát és méretét a termékinformációknál tüntettük fel, mely a táblázatban a kávézó nevére való kattintással érhető el). Olyan helyeket választottunk, melyek elérhetők az egész országban, akár egy városban sétál az ember, akár úton van valahova. 2021 őszén 5 helyet értékeltünk, majd 2022 május-júniusában folytattuk a lista bővítését, így most összesen 13 lánc 21 különböző üzletét hasonlítottuk össze ugyanazon szempontok szerint, bár némi változással a pontozás tekintetében.
A fenntarthatósággal kapcsolatban a következő kérdésekre kerestük a választ:
A termékek ára a tesztelés időpontjára érvényes és tájékoztató jellegű, mivel a megvásárolt italok különbözősége miatt nem összehasonlítható.
BezárLegyél a tagunk, hogy hozzáférj a több mint 3200 termék és szolgáltatás objektív értékeléséhez.
Megnéztük, árulnak-e független minősítésű kávét és cukrot. A védjegyekre eltérő pontszámot lehetett kapni:
Növényi tejre 1 pontot adtunk.
Ha helyben fogyasztás esetén kérhetjük mosható, újrahasználható pohárba a kávét, akkor 1 pontot adtunk.
Ha elvitelre lehet saját bögrébe kérni a kávét, azt 1 ponttal jutalmaztuk, ha ezért kedvezményt is adnak, akkor további 1 pont járt.
Kihelyezett szelektív szemetes jelenléte a vevőtérben szintén 1 pontot ért.
Az összpontszám a maximális pontszámhoz (15 pont) képest elért eredmény százalékos értéke.
Maximum 15 pontot lehetett szerezni, az egyes minősítések pontszáma összeadható, legkívánatosabb a bio és Fairtrade együttes minősítés lenne. A legmagasabb értéket, 53%-ot az IKEA és a Tchibo egyik üzlete érte el. Jól látható összefoglaló táblázatunkból, hogy a tudatos fogyasztásra való motiválásban bőven van még hova fejlődni vállalati szinten. A saját elviteles bögre preferálása és támogatása árengedménnyel egy olyan lépés, mely nem üzleti érdek, hanem egyértelműen a vásárlók ösztönzése a környezettudatos magatartásra. Továbbá sokkal jobban kellene informálni őket a kávé eredetéről, védjegyéről és fenntarthatóságáról akár írott, akár szóbeli tájékoztatással.
A bio minősítés kizárólag a kávé a termesztésre vonatkozik, míg a Fairtrade ennél több szempontot is figyelembe vesz, úgy, mint a megfelelő munkakörülmények és bérezés. Az UTZ és a Rainforest Alliance alapvetően a termesztés folyamatára és a természet védelmére koncentrál, de emellett az emberi tényezőre is hangsúlyt fektet. Mivel ennek a címkének a minősítési rendszerét gyengébbnek tartjuk, mint a Fairtrade követelményeit, azért az értékelés során a Rainforest Alliance minősítésű kávéra 2 pontot, míg a Fairtrade védjegyű kávéra 3 pontot adtunk.
A Fairtrade védjegy, amely jelenleg kávékra a legszigorúbb minősítés, csak a Tchibo és az OMV-Viva kávézóiban található meg. A Tchibo-nál ráadásul találkoztunk olyannal is, ahol a cukor is minősített Fair Trade termék. A két különböző üzletben kapható cukor minősítésének eltérése adódhatott a látogatások között eltelt időből is, változhatott a kínálat, de erre vonatkozó információt nem kértünk a személyzettől. Ha a Fairtrade minősítésről és termékekről többet szeretnél tudni, olvasd el kapcsolódó cikkeinket, melyeket az oldal alján találsz!
UZT és egyben bio kávét bio cukorral az IKEA kávézójában fogyaszthatunk.
A McDonalds üzleteiben és kávézóiban, valamint a Shell benzinkútnál Rainforest Alliance minősítésű kávéval találkozhatunk. A békát ábrázoló címke azt jelenti, hogy a terméket vagy összetevőit olyan módszerekkel állították elő, amelyek támogatják a fenntarthatóság három pillérét: társadalom, gazdaság és környezet. Független auditorok – minden minősítési program szempontjából kritikus fontosságú a pártatlanságuk – a tanúsítvány odaítélése vagy megújítása előtt mindhárom területen értékelik a gazdálkodókat – olvasható weboldalukon. 2018-ban az UTZ beolvadt a Rainforest Alliance (RA) minősítési rendszerbe, melynek következtében 2022 folyamán az UTZ logókat folyamatosan lecserélik és már csak az új típusú RA jellel találkozhatnak a fogyasztók.
Nem független, vagyis nem harmadik fél által minősített, hanem saját vállalás a Starbucks és a Café Frei kávéjának minősítése, így ezeket 1 ponttal jutalmaztuk az értékelés során.
A Starbucks a Conservancy International-lel egyeztetve dolgozta ki a kávéfelvásárlási irányelveit, amelyek értelmében felelősen termesztett és etikusan értékesített kávét szereznek be – írják honlapjukon. Vásárolnak fair trade és bio minősítésű kávét, azonban ilyen védjeggyel ellátott termékek csak csomagolva kaphatóak a kávézókban, ill. a webshopban.
A Café Frei „Lelkiismeretes Kereskedelem” pecsétet nyom a kávéira és teáira. A cég honlapján olvasható, hogy közvetlenül a termelőktől vásárolják alapanyagaik nagy részét, Magyarországon éppúgy, mint külföldön.
Fenntarthatósági szempontként pontoztuk a növényi italok elérhetőségét is. Egyre nagyobb teret hódítanak, mint a hagyományos tehéntej vegán, fenntarthatóbb alternatívája. Gyakran választják allergia vagy más betegség miatt, de a tudatosság jegyében sokan térnek át rá, hogy megvédjék a környezetet és az állatokat is.
Növényi tej a legtöbb helyen elérhető, felár ellenében.
Minden beülős hely esetében lehetőségünk van italunkat mosható pohárba kérni helyben fogyasztás esetén. Megjegyzendő azonban, hogy a Starbucks-ban kávétípustól függően üveg vagy műanyagpohárban szolgálnak fel. Az is érdekes megfigyelés, hogy több gyorsétteremnél, illetve benzinkútnál nem kérdezték meg, hol fogyasztunk, hanem automatikusan elviteles pohárban kaptuk a cappuccinot. A Tchibo WestEnd üzletében csak elviteles kávét adnak, mivel nincs kialakított kávézó sarok ülőhelyekkel. Az elviteles papír-műanyag kevert pohár teteje általában 6-os jelölésű műanyagból készült, melyet nem lehet újrahasznosítani sem.
A tesztelt helyek közül az IKEA, a Burger King központilag szabályozottan kimondja, hogy nem lehet a vásárló által hozott pohárba adni a kávét, higiéniai okokra hivatkozva, míg a többi helyen ez nem jelent gondot, sőt, a Starbucks és a Tchibo még kedvezményt is ad saját bögrés elvitel esetén.
Nem saját, hanem egyszer használatos műanyagpohár esetén a Café Frei és a Starbucks kávézóknál felárat kell fizetni. Az elviteles pohár felára nem került be az értékelésbe. Azért nem jár érte plusz pont, mivel árpolitikától függően megeshet, hogy a kávé árába már bele van kalkulálva az elviteles poharak ára. Ha felárat is kérnek az elviteles pohárért, az sem garancia arra, hogy azt a pénzt nem profitként tartják számon, hanem visszaforgatják környezetvédelembe, ezzel kiegyensúlyozva az eldobható poharak okozta szennyezést. Ahogyan azt sem tudjuk, hogy a felár kifizetésével akarják-e ösztönözni a vásárlót a saját bögre használatára vagy sem.
Szelektív szemetes sajnos egyik vendégtérben sem volt megtalálható.
Nagyon szépen köszönjük az önkéntes munkát Petelen Kittinek, Magyar Ildinek, Havas Ágnesnek, Huszár Enikőnek, Berezvai Orsolyának, Hill Katalinnak és Szabó Hajninak!
Forrás: Kis Beáta Laura: A fair trade kávék magyarországi spektruma, 2021
Neked fontos, hogy etikusan és környezetkímélően kávézz? Pár egyszerű lépéssel is sokat tehetsz!
A véltnél több helyen nyitottak erre a megoldásra, szóval egy kérdést mindenképp megér.
Ha rendszeresen jársz egy kisebb kávézóba, kérd, hogy álljanak át fair trade kávéra. Ha elég sokan kéritek, az döntő érv lehet a tulajdonosnak.
Ha szeretnél többet megtudni a témáról, kattints IDE!