A közlekedési szabályokat tartalmazó KRESZ a gyerekülések és ülésmagasítók használatáról úgy rendelkezik, hogy a 150 cm-nél alacsonyabb gyermeket csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve lehet szállítani – 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet, továbbiakban KRESZ 48. § (7) bekezdése alapján. Jó, ez eddig tiszta.
A KRESZ I.sz. függelék wb) alpontja szerint (igen, unalmas a sok jogszabály, de szükséges a pontos meghatározáshoz) a nem integrált gyermekbiztonsági rendszer: részleges biztonsági rendszer, amely a felnőttek számára szolgáló biztonsági övvel együtt használva – amely körbeveszi a gyermek testét, vagy biztonságosan rögzíti azt a szerkezetet, amelyben a gyermeket elhelyezik – teljes gyermekbiztonsági rendszert képez. S ide sorolható az ülésmagasító is. Végre megérkeztünk.
Szóval akkor használhatok ülésmagasítót háttámlás gyerekülés helyett?
Ha az ülésmagasító megfelel az előírásoknak, akkor az a fent idézett rendelet szerint „nem integrált gyermekbiztonsági rendszernek” minősül, és a II. (15-25kg) és III. (22-36kg) tömegcsoportba tartozó gyermekek szállíthatóak vele a gépkocsiban.
Lényeg, hogy az ülésmagasító emeljen annyit, hogy a járműbe integrált biztonsági öv kényelmesen beköthető legyen. Az üléspozíció akkor megfelelő, ha a biztonsági övet a gyerek törzse előtt, a vállövnél úgy lehet átvezetni, hogy nem vágja a nyakat. Akinél ez biztosított, valószínűleg egyébként is kinőtte már a legnagyobb súlykategóriás ülést, ezért átmenetileg ülhet ülésmagasítón.
Jelenlegi szabályozás az ülésmagasítókról
Az Európai Unióban jelenleg két szabályozás is érvényben van párhuzamosan. A régebbi, az R44 szabvány szerint a 15–36 kg közötti gyerekek használhatnak ülésmagasítót. Az újabb, az R129 számú ENSZ-EGB előírás egy kicsit szigorúbb, mivel minimum 22 kg testsúlyt és 125 cm magasságot ír elő. Ezeket a jelöléseket keressük a termékek címkéin is a boltokban, ez garantálja, hogy megfelelnek az ülések a szabályozásban foglalt követelményeknek.
A maximális biztonság érdekében már inkább az R129-es szabályozás ajánlott, de még érvényben van a régebbi előírás is.
Mi az ülésmagasító és a háttámlás ülés közötti fő különbség?
- Háttámla nélküli ülésmagasító: megemeli a gyermeket, hogy az autó hárompontos biztonsági öve megfelelően illeszkedjen. Általában 4-6 cm-es emelést biztosít.
- Háttámlás ülésmagasító: ugyanazt a funkciót látja el, de rendelkezik háttámlával és oldalsó szárnyakkal is, amelyek védelmet nyújtanak oldalirányú ütközés esetén.
S ez utóbbi a lényeg. Talán szakértőnek sem kell lenni, hogy belássuk, a háttámlás változat sokkal biztonságosabb, különösen oldalütközésnél, mivel védi a gyerek fejét és mellkasát. Ráadásul ülésmagasítók esetében a hárompontos övet nem is mindig lehet úgy hozzáigazítani, hogy megfelelően helyezkedjen el a gyermek testén. Vagy éppen a gyermekek feje nem éri el az autók oldallégzsákját, így az sem védheti őket, ha éppen abban reménykednénk. A töréstesztek szerint a háttámlás gyerekülések sokkal biztonságosabbak, mint az ülésmagasító társaik.
Autós gyerekülések terméktesztünket itt találod.
De a szomszéd gyereket is én viszem suliba!
Igen, vannak helyzetek, amikre nem készülhetünk fel, s nem életszerű, hogy állandóan egy pót háttámlás gyereküléssel a hónunk alatt rohangálunk, mert mi van, ha szükség lesz rá. Ha elkerülhetetlen a háttámla nélküli ülés használata, legalább tartsuk be az alábbiakat:
- Ne használjuk 15 kg alatti gyerekkel.
- Helyezzük a jármű középső hátsó ülésére.
- Előnyösebb az a típus, amelyiknek van övfixálója. Vagyis amolyan „karja”. Ezek segítik a biztonsági öv megfelelő elhelyezését.
Számít-e, hogy milyen anyagból készülnek az ülésmagasítók?
- Fúvott műanyag – vékony falú, nyomással formázott, olcsóbb, kevésbé tartós.
- Fröccsöntött műanyag – vastagabb, strapabíróbb.
- Habosított műanyag (pl. EPP) – könnyű, de kevésbé stabil.
Tesztek szerint a fröccsöntött műanyag a legbiztonságosabb. Az, hogy ISOFIX vagy ISOFIT rögzítőelemekkel el vannak-e látva nem befolyásolják érdemben a biztonságot, de segítenek rögzítve tartani az ülést, hogy üresen ne repüljön előre fékezéskor. A gyermek biztonságát továbbra is az autó hárompontos öve biztosítja.
Meddig kell gyerekülést használni?
Még egy kis KRESZ 48. § (8 b)):
A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni, ha a gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel – testméretéhez igazodóan – biztonságosan rögzíthető.
Addig pedig jobb, ha gondoskodunk arról, hogy a lehető legnagyobb biztonságban utazzanak, lehetőség szerint válasszunk háttámlás gyerekülést.
Ülésmagasítót már csak akkor használjunk, amikor ez minden bizonnyal elegendő vagy váratlan körülmény miatt elkerülhetetlen.
Autós gyerekülések terméktesztünket itt találod.
Forrás: which.co.uk, net.jogtar.hu, canva.com