VÉLEMÉNYEK HELYETT TÉNYEK

Mi az a zöldre festés, és hogyan tudod elkerülni azt?

Klímasemleges, fenntartható, újrahasznosítható, öko, natúr, – ilyen logók, állítások tengerével találkozhatunk vásárlóként. A környezetbarát termékek iránt egyre nagyobb a kereslet, ezért egyre több cég kínál zöld vagy annak nevezett termékeket. Az ilyen állítások jelentős része azonban túlzás, ferdítés, féligazság.

Évről-évre nő a fenntartható szolgáltatások és termékek piaci forgalma a banki szolgáltatásoktól kezdve a közlekedési alternatívákon és energetikai megoldásokon keresztül az élelmiszerig és háztartási cikkekig – a kereskedők 85%-a „fenntartható” termékek forgalmának növekedéséről számol be. A fogyasztók, különösen a fiatal fogyasztók számára a legaggasztóbb probléma a környezet állapota és a klímaváltozás.

Ahogy egyre nő annak a vásárlói körnek az aránya, amely bizonyos elvek, főként környezetbarát szempontok mentén szeretne vásárolni, egyre több cég szeretné megszólítani őket. Szakértők állítják, amit a cégek is tudnak, hogy a zöld üzenetek pozitívan hatnak a termékek, szolgáltatások népszerűségére és forgalmára. A tudatosabb fogyasztókat megcélzó termékek azonban sokszor csak látszólag szolgálnak környezetvédelmi célokat, a jól hangzó állítások mögött nincsenek konkrét erőfeszítések, változások. Ezeket a megtévesztő vagy hamis üzeneteket hívjuk összefoglalóan greenwashingnak, magyarul zöldre festésnek.

De mekkora is a probléma?

Egy vizsgálat szerint az Európai Unióban és Magyarországon is a környezetbarát tulajdonságokra utaló állítások (green claims) közel felét találták felmérésekben jogszabályt sértő módon félrevezetőnek, kimerítve a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat fogalmát. Az Európai Bizottság emiatt olyan új szabályozást fogadott el, amely betiltja például a nem bizonyítható, homályos és félrevezető környezetvédelmi állítások használatát. A következő lépés, hogy minden tagállam átültesse a saját jogrendszerébe. Erre 2026. szeptember 27-ig van ideje az országoknak, attól kezdve a lista az Unióban egységesen alkalmazható.

A zöld termékekbe ugyanúgy belefulladhatunk?

A fogyasztók érzékenysége a környezeti problémákat illetően kis túlzással az egekben van, de bebizonyosodott, hogy önmagában a „zöld fogyasztás” nem lesz elég a környezeti krízis enyhítésére. Mára sokkal inkább a valós környezeti hatáscsökkentéssel járó magatartásváltozás elősegítése a legfőbb prioritás.

Meggyőződésünk, hogy a magatartásváltozás egyik fő gátja a fenntartható megoldásokat övező információs káosz. A korábbi számokból teljesen egyértelmű, hogy a fenntartható életmódot nem a még több információ, hanem a pontosabb, megfelelő módon validált információ segíti elő.

Jó példa erre, amikor egy adott termék vagy szolgáltatás zöld elemét népszerűsítik, miközben a többit figyelmen kívül hagyják. Például, amikor egy gyorsétteremlánc újrahasznosított papírból készült szívószálra vált, de továbbra is olyan húsbeszállítókkal dolgozik, amelyek erdők megsemmisítéséért felelősek. Ide tartoznak azok a fenntartható kollekciók is, amelyeket egyébként fast fashion divatmárkák állítanak elő, vagy amikor a világ legnagyobb, kizárólag műanyag játék elemeket gyártó cége ígéretet tesz, hogy műanyag csomagolásait újrahasznosított papírra cseréli le 2025-re.

Miért tartjuk mi, a Tudatos Vásárlók károsnak és kockázatosnak zöldre festést?

A félrevezető zöld állítások a fogyasztókat rossz döntésre bírhatják rá, miközben úgy hiszik, jó döntést hoznak.

Normalizálja a jelenlegi fogyasztási szintünket, ami nem fenntartható. Azok a termékek és szolgáltatások, amelyek már pár éve is a mai formájukban voltak a piacon, hirtelen zöld köntösben tűnnek fel. A fogyasztók így könnyen azt hihetik, hogy minden rendben van, nem kell alapvetően változtatni a fogyasztói szokásaikon – pedig ez elkerülhetetlen.

Elfedi annak a szükségességét, hogy társadalmi párbeszéd és konszenzus alakuljon ki a fogyasztás mértékének csökkentéséről. Gátolja az erre irányuló programok, valós megoldások elindulását, hiszen úgy tűnik, hogy „van könnyebb út is”, ráadásul olyan magától értetődő, hiszen mindenhol ott van.

Rossz azoknak a vállalkozásoknak is, amelyek invesztáltak a valóban zöld működésre, a környezetbarát termékek fejlesztésébe, mert a hasznot az üres állításokat tevő potyautas vállalkozások éppúgy lefölözik, ezáltal unfair versenyelőnyhöz jutnak. A jó vállalkozások pedig hátrányba kerülnek a potyautasokkal szemben.

A zöldre festés hátráltatja a valóban zöld innovációk terjedését, mert ezeket nehéz észre venni és megtalálni a zöld kommunikációs zajban. Ráadásul a fogyasztók is könnyen kielégíthetik fenntartható életmód törekvéseiket a kézen fekvő megoldásokkal, nem fognak tovább keresgélni. Ez a valós környezeti előnyök érdekében erőfeszítéseket tevő vállalkozások innovációs kedvét is csorbítja.

Sérül a hiteles tanúsítvánnyal rendelkező környezetbarát termékekbe vetett fogyasztói bizalom: azoknak a tanúsítási rendszereknek is kárára van, amelyek valós eredményeket igazolnak, validált állításokat mutatnak, mint például az uniós ökocímke és tagállami megfelelői.

És természetesen a bolygónak is rossz!

Honnan tudod felismerni, mi zöldre festés és mi nem az?

  • Az első és legfontosabb, hogy felmérjük, egyáltalán szükség van-e az adott termékre. Bár megnyugtató tud lenni, ha egy a környezetnek kevésbé ártó alternatívát találunk egy termékből, de a leginkább a felesleges vásárlások elkerülésével tudunk segíteni a bolygónak.
  • Informálódj! Logikusan átgondolva komolyan vehetőek-e például egy egyszer használatos műanyagpalackokat gyártó cég környezetvédelmi vállalásai. Keresd a valós és pontos, egyértelműen megfogalmazott állításokat, amik magyarázata könnyen elérhető.
  • Kerüld a nagyon elterjedt, de valójában túl általános, semmitmondó hangzatos állításokat. A vásárlók gyakran találkozhatnak a zöld szín, illetve az olyan hívószavak használatával, mint az öko vagy éppen a fenntartható a termékeken. Ezek ritkán felelnek meg valamilyen nemzetközi sztenderdnek, tanúsítványnak vagy előírásnak, a homályos kifejezések vagy szlogenek nem árulnak el semmit a termék valódi ökológiai lábnyomáról.
  • Ne hagyd, hogy egy kis, akár pozitív részlet elfeledje elöled a nagyobb problémákat. A zöldre festés eszköze az információk elhallgatása is: például egyes divatmárkák reklámozhatják a „fenntartható” anyagokból készült ruhákat, még akkor is, ha a termékek többi része káros a környezetre. Hasonlóképpen egyes cégek ugyan forgalmaznak környezetbarát termékeket, de figyelmen kívül hagyják a többi termékük környezeti hatásáról szóló információkat.
  • Ha nem érted, hagyd ott! Szintén árulkodóak lehetnek a pontatlan információk: ha egy termékről azt állítják, hogy komposztálható, akkor pontosan ki kell derülnie, hogy az egész termékre vagy csak a csomagolásának egy részére gondolt a gyártó, mint ahogy azt is, milyen körülmények között bomlik le.
  • Mindez sok időt és energiát emészt fel? Válaszd a hitelesített környezetbarát termékeket!

Az EU ökocímkét (EU Ecolabel) és országonkénti megfelelőit, például a magyar Környezetbarát Termék, a német Blauer Angel (Kék Angyal) vagy a skandináv Nordic Ecolabel (Hattyú) minősítést azok a termékek kaphatják meg, amelyeknek teljes életciklust vizsgálva kedvezőtlen környezeti hatásaik jelentősen kisebbek, mint a hasonló célt szolgáló termékeké.

Az ökocímke elnyerésének kritériumait az EU és a tagállamok az iparággal, a környezetvédelemmel foglalkozó civil szervezetekkel és a fogyasztói szervezetekkel együttműködve határozzák meg, és folyamatosan felülvizsgálják, hogy valóban a legkörnyezetbarátabb megoldást jelentik-e.

Az ökocímke előnye egyrészt abban áll, hogy az értékelési kritériumok a termékek teljes életciklusára vonatkoznak – tehát a gyártásra és a csomagolással keletkező hulladék kezelésére is. A címkére pályázó vállalatokat és termékeket független laborokban végzett vizsgálatok alapján független intézetek értékelik. Így valóban igazolt és alátámasztott a kiváló környezeti teljesítmény, és neked sem kell tovább kutakodnod.

A pénzed szavazat! Válaszd a valóban zöld, igazolt megoldásokat.

Top
Megszakítás