mobil menü megnyitása mobil menü bezárása
tudatos tesztek
Tudatos Vásárlók Egyesülete

Main navigation

  • Hírlevél feliratkozás
  • Tesztek
  • Mi ez?
  • Áraink
  • Blog
  • tudatosvasarlo.hu

User account menu

  • Belépés / Regisztráció

Kávézó- és gyorsétterem láncok 2022

20 terméket teszteltünk
2022. 07. 11.
  • A teszt eredménye
  • Tippek
  • Hogy készült a teszt
  • Tesztünkről

A 2021 őszén elkezdett tesztünket bővítettük új helyekkel: kávézóláncokat, illetve gyorséttermek és benzinkutak kávékínálatát vizsgáltuk meg. A fenntarthatósági szempontok megvalósulására voltunk kíváncsiak, hogy kapható-e Fairtrade, UTZ, Rainforest Alliance vagy bio védjeggyel rendelkező kávé, választható-e a cappuccino növényi tejjel, és hogy mennyire kerülhető el a hulladék keletkezése fogyasztás során.

Milyen helyeket teszteltünk?

Népszerű, kávéjáról is ismert láncok üzleteibe látogattunk el és mindenhol vásároltunk egy Cappuccinot (az ital pontos típusát és méretét a termékinformációknál tüntettük fel, mely a táblázatban a kávézó nevére való kattintással érhető el). Olyan helyeket választottunk, melyek elérhetők az egész országban, akár egy városban sétál az ember, akár úton van valahova. 2021 őszén 5 helyet értékeltünk (Fenntartható kávézók 2022, Etikus kávézóláncokat teszteltünk), majd 2022 május-júniusában folytattuk a lista bővítését, így most összesen 13 lánc 20 különböző üzletét hasonlítottuk össze ugyanazon szempontok szerint, bár némi változással a pontozás tekintetében. A termékek ára a tesztelés időpontjára érvényes és tájékoztató jellegű, mivel a megvásárolt italok különbözősége miatt nem összehasonlítható.

Hogyan pontoztunk?

  • Megnéztük, árulnak-e független minősítésű kávét és cukrot. A védjegyekre eltérő pontszámot lehetett kapni:

    • Fairtrade kávéra, cukorra 3-3 pontot,

    • UTZ, illetve Rainforest Alliance címkés kávéra 2 pontot,
    • saját minősítésű etikus beszerzésből származó kávéra 1 pontot,

    • bio kávéra, cukorra 2-2 pontot adtunk.

  • Növényi tejre 1 pontot adtunk.

  • Ha helyben fogyasztás esetén kérhetjük mosható, újrahasználható pohárba a kávét, akkor 1 pontot adtunk.

  • Ha elvitelre lehet saját bögrébe kérni a kávét, azt 1 ponttal jutalmaztuk, ha ezért kedvezményt is adnak, akkor további 1 pont járt.

  • Kihelyezett szelektív szemetes jelenléte a vevőtérben szintén 1 pontot ért.

A teszt eredménye

Maximum 15 pontot lehetett szerezni, az egyes minősítések pontszáma összeadható, legkívánatosabb a bio és Fairtrade együttes minősítés lenne. A legmagasabb értéket, 53%-ot az IKEA és a Tchibo egyik üzlete érte el. Jól látható összefoglaló táblázatunkból, hogy a tudatos fogyasztásra való motiválásban bőven van még hova fejlődni vállalati szinten. A saját elviteles bögre preferálása és támogatása árengedménnyel egy olyan lépés, mely nem üzleti érdek, hanem egyértelműen a vásárlók ösztönzése a környezettudatos magatartásra. Továbbá sokkal jobban kellene informálni őket a kávé eredetéről, védjegyéről és fenntarthatóságáról akár írott, akár szóbeli tájékoztatással.

A bio minősítés kizárólag a kávé a termesztésre vonatkozik, míg a Fairtrade ennél több szempontot is figyelembe vesz, úgy, mint a megfelelő munkakörülmények és bérezés. Az UTZ és a Rainforest Alliance alapvetően a termesztés folyamatára és a természet védelmére koncentrál, de emellett az emberi tényezőre is hangsúlyt fektet. Mivel ennek a címkének a minősítési rendszerét gyengébbnek tartjuk, mint a Fairtrade követelményeit, azért az értékelés során a Rainforest Alliance minősítésű kávéra 2 pontot, míg a Fairtrade védjegyű kávéra 3 pontot adtunk.

Független minősítésű, etikus kávé és cukor

ökocímkék

A Fairtrade védjegy, amely jelenleg kávékra a legszigorúbb minősítés, csak a Tchibo és az OMV-Viva kávézóiban található meg. A Tchibo-nál ráadásul találkoztunk olyannal is, ahol a cukor is minősített Fair Trade termék. A két különböző üzletben kapható cukor minősítésének eltérése adódhatott a látogatások között eltelt időből is, változhatott a kínálat, de erre vonatkozó információt nem kértünk a személyzettől. Ha a Fairtrade minősítésről és termékekről többet szeretnél tudni, olvasd el kapcsolódó cikkeinket, melyeket az oldal alján találsz!

UZT és egyben bio kávét bio cukorral az IKEA kávézójában fogyaszthatunk.

A McDonalds üzleteiben és kávézóiban, valamint a Shell benzinkútnál Rainforest Alliance minősítésű kávéval találkozhatunk. A békát ábrázoló címke azt jelenti, hogy a terméket vagy összetevőit olyan módszerekkel állították elő, amelyek támogatják a fenntarthatóság három pillérét: társadalom, gazdaság és környezet. Független auditorok – minden minősítési program szempontjából kritikus fontosságú a pártatlanságuk – a tanúsítvány odaítélése vagy megújítása előtt mindhárom területen értékelik a gazdálkodókat – olvasható weboldalukon. 2018-ban az UTZ beolvadt a Rainforest Alliance (RA) minősítési rendszerbe, melynek következtében 2022 folyamán az UTZ logókat folyamatosan lecserélik és már csak az új típusú RA jellel találkozhatnak a fogyasztók.

Nem független, vagyis nem harmadik fél által minősített, hanem saját vállalás a Starbucks és a Café Frei kávéjának minősítése, így ezeket 1 ponttal jutalmaztuk az értékelés során.

A Starbucks a Conservancy International-lel egyeztetve dolgozta ki a kávéfelvásárlási irányelveit, amelyek értelmében felelősen termesztett és etikusan értékesített kávét szereznek be – írják honlapjukon. Vásárolnak fair trade és bio minősítésű kávét, azonban ilyen védjeggyel ellátott termékek csak csomagolva kaphatóak a kávézókban, ill. a webshopban.

A Café Frei „Lelkiismeretes Kereskedelem” pecsétet nyom a kávéira és teáira. A cég honlapján olvasható, hogy közvetlenül a termelőktől vásárolják alapanyagaik nagy részét, Magyarországon éppúgy, mint külföldön.

Növényi tej

Fenntarthatósági szempontként pontoztuk a növényi italok elérhetőségét is. Egyre nagyobb teret hódítanak, mint a hagyományos tehéntej vegán, fenntarthatóbb alternatívája. Gyakran választják allergia vagy más betegség miatt, de a tudatosság jegyében sokan térnek át rá, hogy megvédjék a környezetet és az állatokat is.

Növényi tej a legtöbb helyen elérhető, felár ellenében.

Photo by Nathan Dumlao on Unsplash

Hulladékmentesség

Minden beülős hely esetében lehetőségünk van italunkat mosható pohárba kérni helyben fogyasztás esetén. Megjegyzendő azonban, hogy a Starbucks-ban kávétípustól függően üveg vagy műanyagpohárban szolgálnak fel. Az is érdekes megfigyelés, hogy több gyorsétteremnél, illetve benzinkútnál nem kérdezték meg, hol fogyasztunk, hanem automatikusan elviteles pohárban kaptuk a cappuccinot. A Tchibo WestEnd üzletében csak elviteles kávét adnak, mivel nincs kialakított kávézó sarok ülőhelyekkel. Az elviteles papír-műanyag kevert pohár teteje általában 6-os jelölésű műanyagból készült, melyet nem lehet újrahasznosítani sem.

A tesztelt helyek közül az IKEA, a Burger King központilag szabályozottan kimondja, hogy nem lehet a vásárló által hozott pohárba adni a kávét, higiéniai okokra hivatkozva, míg a többi helyen ez nem jelent gondot, sőt, a Starbucks és a Tchibo még kedvezményt is ad saját bögrés elvitel esetén.

Nem saját, hanem egyszer használatos műanyagpohár esetén a Café Frei és a Starbucks kávézóknál felárat kell fizetni. Az elviteles pohár felára nem került be az értékelésbe. Azért nem jár érte plusz pont, mivel árpolitikától függően megeshet, hogy a kávé árába már bele van kalkulálva az elviteles poharak ára. Ha felárat is kérnek az elviteles pohárért, az sem garancia arra, hogy azt a pénzt nem profitként tartják számon, hanem visszaforgatják környezetvédelembe, ezzel kiegyensúlyozva az eldobható poharak okozta szennyezést. Ahogyan azt sem tudjuk, hogy a felár kifizetésével akarják-e ösztönözni a vásárlót a saját bögre használatára vagy sem.

Szelektív szemetes sajnos egyik vendégtérben sem volt megtalálható.


Forrás: Kis Beáta Laura: A fair trade kávék magyarországi spektruma, 2021

Kép: Unsplash

Nagyon szépen köszönjük az önkéntes munkát Petelen Kittinek, Magyar Ildinek, Havas Ágnesnek, Huszár Enikőnek, Berezvai Orsolyának, Hill Katalinnak és Szabó Hajninak!

Kapcsolódó cikkek:

  • Mi a méltányos kereskedelem, a fairtrade?
  • Miért jobb a fairtrade rendszerében dolgozni?
  • A Fairtrade fogja túlélni a klímaváltozást
  • Ha emberibb világot akarsz: fairtrade kávé
  • Már pálmaolajmentes, fairtrade, bio és vegán termékeket is kereshetünk a Tudatos Vásárló mobil applikációval
  • Nézd, ennyivel jobb egy fairtrade ültetvény!
icrt

Elérhetőségeink

  • Tudatos Vásárlók Egyesülete 1114 Budapest, Móricz Zsigmond körtér 3/A fsz. 3
  • +36 1 225 8136 +36 1 225 8137
  • +36 1 799 8187
  • tve@tve.hu

A kialakult helyzet miatt az irodában és az irodai telefonon korlátozottan vagyunk elérhetőek, ezért kérjük, hogy a tve@tve.hu emailcímen keress minket. Köszönjük!

Rólunk

  • Kik vagyunk
  • Facebook
  • YouTube
  • Impresszum
  • Adatvédelmi szabályzat
  • ÁSZF