VÉLEMÉNYEK HELYETT TÉNYEK

Karbonlábnyom kalkulációk, avagy hogyan közlekedhetünk fenntarthatóan?

Mivel a környezetvédelmi kérdések és a fenntarthatóság évről évre egyre nagyobb aggodalomra adnak okot, egyre többen igyekeznek fenntarthatóbb fogyasztási módszereket alkalmazni. Budapesten a szén-dioxid-kibocsátás egyik lehetséges forrása, amelyről mindenkinek, beleértve a turistákat is, döntenie kell, az a közlekedési mód, amelyet használnak. Mivel a nap nagy részében buszok, villamosok és a metró is rendelkezésre áll, nagyon könnyen és olcsón el lehet jutni helyekre tömegközlekedéssel, de ha nagyon szorít az idő, bármikor hívhatunk taxit. Alternatívaként robogót is bérelhetünk, biciklizhetünk, vagy akár gyalogolhatunk is, attól függően, hogy mekkora távolságot kell megtennünk.

Vegyük példának a budapesti taxitársaságokról készült tesztünkben meghatározott útvonalat: a kiindulási pont a Carolina Apartments, a cél pedig a Corvinus Egyetem új épülete, ami egy budapesti egyetemi hallgató tipikus tanórára járását jelentheti. Megvizsgálunk néhány gyakori közlekedési módot, amelyet az odajutáshoz használhatunk, például gyaloglás, taxizás és tömegközlekedés, és meghatározzuk a szénlábnyomot a Nemzetközi Közlekedési Fórumnak az új mobilitás környezeti teljesítményének értékeléséről szóló jelentéséből származó 1. táblázat segítségével.

A leggyorsabban autóval lehet odaérni, ami körülbelül 11 percet vesz igénybe. Egyesek számára ez azt jelenti, hogy taxit hívnak. Egy autó energiafogyasztása körülbelül 2,3 MJ/km, és az út a Google Maps szerint körülbelül 3,6 km, így az út energiafogyasztása körülbelül 8,28 MJ lenne. A jelentés szerint az üzemanyag szén-dioxid-intenzitása körülbelül 15,4 g CO2/MJ, tehát ez a mód összesen körülbelül 127,5 gramm CO2-t bocsátana ki. 

Egy másik gyakori módja a gyors eljutásnak a tömegközlekedés, amely körülbelül 20 percet vesz igénybe. Ez úgy történik, hogy először a 61-es busszal vagy villamossal a metróállomásig utazunk, majd onnan egy másik busszal vagy metróval jutunk el az egyetemre. Ez az út az első busszal 1,6 km-t, a második busszal vagy a metróval pedig 1,5 km-t tesz ki. A busz energiafogyasztása 10,1 MJ/km, a metróé pedig 63,8 MJ/km. A buszon azonban átlagosan 17 utas is utazik, a metrón pedig átlagosan 190 utas, így egy utasra vetítve a busz energiafogyasztása kb. 0,6 MJ/km, a metróé pedig kb. 0,34 MJ/km. Ez összesen kb. 1,47 MJ energiafogyasztást eredményez, ha a metróval megyünk, így a teljes kibocsátás kb. 22,64 gramm CO2. Ehelyett, ha az út második szakaszára is busszal megyünk, akkor a fogyasztás körülbelül 1,86 MJ, a teljes kibocsátás pedig körülbelül 28,64 gramm. 

Elektromos kerékpárral vagy robogóval is el lehet jutni az egyetemre körülbelül 15 perc alatt. Ez 0,08, illetve 0,04 MJ/km fogyasztást jelent, és a Google Maps által ajánlott útvonal 3,8 km hosszú, ami összesen 0,304 MJ a kerékpár és 0,152 MJ a robogó esetében. Ez a kerékpár esetében 4,68 gramm, a robogó esetében pedig 2,34 gramm szén-dioxid-kibocsátást eredményez. 

Végül, a távolságot gyalogosan is megtehetjük pénzkiadás és kis szén-dioxid-kibocsátás nélkül, de átlagosan 42 percet vesz igénybe a 3,1 km-es táv megtétele az egyetemig, ami több mint kétszer annyi idő, mint bármely más módszerrel. 

Az eredményeket tehát az alábbi táblázatban összegezhetjük, és megállapíthatjuk, hogy az elektromos kerékpár és a robogó a leginkább energiatakarékos módja annak, hogy ésszerű idő alatt olyan távolságokat tegyünk meg, amelyek már esetleg túl nagyok ahhoz, hogy gyalogosan tegyük meg, míg a tömegközlekedés és a taxi könnyebben elérhető, és a taxival való utazás veszi igénybe a legkevesebb időt. 

Módszer 

Szükséges idő (perc) 

Fogyasztott energia (MJ) 

Szénlábnyom (g) 

Taxi 

10-12 (várakozási idő függvényében változhat) 

8.28 

127.5 

Busz 

16-20 (menetrend függvénye) 

1.86 

28.64 

Busz + metró 

16-20 (menetrend függvénye) 

1.47 

22.64 

Elektromos kerékpár 

14-16 

0.304 

4.68 

Elektromos robogó 

14-16 

0.152 

2.34 

 

Forrás: 

https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/environmental-performance-new-mobility.pdf 

Top
Megszakítás