A műszaki áruházak mosógép kínálatát böngészve jellemzően nem egy, hanem 2 éves, 24 hónapos gyártói garanciával találkozunk – ez az egy éves kötelező jótálláson felül plusz egy év szerződéses (másképpen önként vállalt) jótállásnak felel meg.
Sok esetben ez a 2 éves garancia (jótállás) is hosszabbra nyúlik, mivel a gyártók az egyre szorosabb piaci versenyében az árakkal már nem nagyon tudnak lejjebb menni, így különféle extrákat, pl. kiterjesztett garanciát, vagy akár alapból 5 éves garanciát ajánlanak, de sok márkánál vásárolni is lehet további garanciális éveket, vagy akár biztosítást a készülékre.
Ilyenkor arra kell figyelni, hogy a kiterjesztett garancia igénybevételét feltételekhez is köthetik, például csak bizonyos időszakig (a vásárlástól számított két hónap) elérhető online termékregisztráció, és az is lehet, hogy a garancia csak az adott háztartási gép egy tartozékára, például a motorjára vonatkozik. Ahány gyártó, annyi megoldás, így mindenképp érdemes előre tájékozódni.
Elromlott a háztartási géped? Egy kattintásra van a hozzád legközelebbi márkaszerviz!
mosógép, szárítógép márkaszervizek >>>
konyhai berendezés (hűtő, sütő, mosogatógép) szervizek >>>
(robot)porszívó szervizek >>>
A jótállási jogok érvényesítésében is van egy sorrend. Ha garanciaidőn belül történik a meghibásodás – például egy mosógép az ígért 30 perc helyett csak egy óra alatt végez a programmal – akkor a forgalmazóhoz kell fordulni javítás érdekében. Ha többszöri javítás után is fennáll a probléma, akkor lehet szó cseréről, amit köteles elfogadni a fogyasztó. Ha nincs lehetőség cserére, akkor következhet a vételár visszafizetése.
Emellett érdemes észben tartani a háromnapos szabályt is, ami szerint, ha kötelező jótállásos termék a vásárlástól/üzembe helyezéstől számított három napon belül elromlik, az eladó nem hivatkozhat arra, hogy ez neki többletköltséget eredményezne, és inkább javítana, hanem köteles a hibás terméket cserélni, azaz nem kell előbb javításra küldeni.
Tudatosabb fogyasztók
Akármilyen hosszú a garanciális időszak, amikorra az esetek többségében nem kell fenntartási költséggel számolni, mert garanciában, azaz ingyenesen javítják vagy cserélik készülékünket, előbb-utóbb – és általában mindig a legrosszabbkor – a zsebünkbe kell nyúlni hűtő- vagy mosógépünk javítása miatt.
Általánosságban elmondható, hogy a javításért egy új gép árának legfeljebb a felét hajlandóak kifizetni az emberek – ha ennél többe kerülne a szerviz, akkor inkább újat vesznek – mondta Józsa Katalin, az ország egész területén működő Orczy Háztartási gép Szerviz és Alkatrész Áruház cégvezetője. Hozzátette, hogy a koronavírus járvány óta ez is megváltozott – míg tavaly október-novemberben még nem kértek egy újonnan 80-90 ezer forintért elérhető felültöltős mosógép esetében javítást, ha az 40 ezer forint lett volna, most inkább hajlandóak rá.
Az Orczynál utóbbi két évben kezdték tapasztalni a fogyasztók tudatosabb hozzáállását a javításhoz, a szervizek, sőt, kifejezetten a márkaszervizek iránti igény növekedését. Ez nagyjából egybeesik általában a bérköltségek, így a szakemberek munkadíjának növekedésével – azaz ha már a korábbinál többet fizet az ember a mosógép javításáért, biztosra szeretne menni, nem kockáztat egy számlát nem adó, gond esetén fellelhetetlen szerelővel és egy, az esetek többségében silányabb minőségű, utángyártott alkatrésszel az eredeti gyári helyett.
A cikk a Tudatos Vásárlók Egyesülete és a G7.hu együttműködésével készült. Kép: freepik.com
Innovációs és Technológiai Minisztérium – a fogyasztók érdekében. Ez a tartalom az ITM FV-I-19-18-C jelű pályázata keretében készült.