Találd meg te is a kedvencedet!
A Tudatos Vásárlók Egyesülete 2024 júniusában 7 különböző budapesti taxitársaságot tesztelt. A vizsgálat gyakorlati részét és az értékelést két amerikai egyetemista végezte, a Georgia Tech (Atlanta, GA) Leadership for Social Good study abroad kurzus keretében. Az eredmények így különösen értékesek, mivel betekintést nyerhetünk a taxik használatába külföldi turisták szemével is.
A tesztelőknek nem volt előzetes ismeretük sem Budapestről, sem az itt működő taxitársaságokról. A tesztelési folyamat első lépése a cégek feltérképezése volt, melynek eredményeképpen megszületett a tesztelni kívánt társaságok listája. A módszer tükrözi egy Budapestre érkező átlagos turista helyzetét, aki egyszerűen az okostelefonja segítségével próbál a belvárosban taxit szerezni.
Majd kiválasztottunk egy budapesti, belvárosi útvonalat a tesztelőkkel együtt, a rendelést mindig erre az útvonalra adták le.
Minden fuvart egy hétköznapra, ugyanarra a napszakra időzítettek (9:20-10:00), hogy a forgalom okozta különbségek a lehető legkisebb befolyással legyenek a végeredményre.
BezárA tesztben feltüntetett árak a fentiekben ismertetett útvonalra fizetett valós összegek, forintban kifejezve. Tehát egy nagyjából 4 km-es fuvarról van szó, melyért 2860-4020 Ft közötti összeget kellett fizetni 2024 júniusában. Egy társaság esetében találkoztunk ennél sokkal magasabb árral, melyet ráadásul Euróban kellett fizetni, de ez a cég reptéri fuvarokra specializálódott, ezért hétköznapi belvárosi ingázásra nem ajánljuk a turistáknak sem.
BezárLegyél a tagunk, hogy hozzáférj a több mint 3200 termék és szolgáltatás objektív értékeléséhez.
Az alábbi kérdésekre keresték a válaszokat a tesztelők és a válaszok függvényében adtak pontszámot az 5 főkritériumra és a hozzájuk tartozó összesen 10 alkritériumra. A pontszámok átlagából számoltuk ki a tesztben elért végeredményt, tehát minden kritérium egyenlő súllyal került be az összpontszámba.
Van-e alkalmazás? Sikerült használni az alkalmazást?
Van-e weboldal? Van-e telefonszám? Könnyű megtalálni?
Alkalmazás/weboldal általános vizuális vonzereje? Könnyű használni? Jó ránézni, kellemes a szemnek? Nem túl bonyolult, szószátyár vagy színes?
Ajánlanád ezt a taxitársaságot másoknak is, főleg budapesti turistáknak?
A rendelési folyamat elérhető angolul/egyéb nyelveken? Mennyire jól kommunikál a sofőr angolul? Van-e lehetőség jelezni a speciális igényeket?
Nehéz volt megtalálni, hogy hol lehet rendelni? Milyen volt a rendelési folyamat?
Sokáig tartott, amíg taxit kaptunk?
Mennyi információt kell megadni a rendeléshez? Túlságosan megnehezíti a rendelési folyamatot? Felhasználói fiókot kell létrehozni? Igazolni kell a személyazonosságot?
Könnyű volt fizetni? Hányféleképpen lehetett fizetni? Lehetett az autóban és/vagy az alkalmazásban fizetni? Használható az Apple Pay, csak fizikai kártyát és/vagy csak készpénzt? Mennyire volt egyértelmű az ár az utazás előtt/után?
Új autó volt? Mennyire volt tiszta az autó belseje? Volt benne légkondicionáló?
Beszéltek veled? Milyen volt a beszélgetés? Kényelmes sebességgel vezettek és fékeztek? Volt-e zene, és élvezhető volt-e (hangerő, tartalom stb.)?
Ésszerű? Más márkákhoz képest?
A tesztelők tapasztalatait olvashatjátok a következőkben, illetve megnézhetitek angol nyelvű összefoglaló videójukat is.
Az első taxi, amelyet teszteltünk, a Bolt volt, amely messze a leggyakrabban használt taxi Magyarországon és Európa nagy részén. Már a rendelési folyamat megkezdése előtt is volt Bolt-számlánk, mert láttuk az autóikat szerte a városokban, például Prágában és Bécsben. A Bolt egy kizárólag telefonos alkalmazással működő taxitársaság, de könnyen tudtunk regisztrálni, mert WhatsApp szöveges üzenetben is működik a megerősítés. Ez azért volt nagyon hasznos, mert később a tesztelési folyamat során azt tapasztaltuk, hogy más alkalmazások SMS-ben küldik a megerősítéshez szükséges kódot, ami még nemzetközi díjcsomaggal sem működött. A Bolttól való rendelés nagyon egyszerű folyamat volt, mivel könnyedén használhattuk az Apple Payt, egy jól ismert, biztonságos fizetési formát, amely számunkra a legkényelmesebb megoldás. Van lehetőség állatokkal, gyerekekkel stb. Történő utazás kiválasztására is. Ráadásul csak be kellett írni az indulás és a cél helyét, megerősíteni, és könnyen találhattunk egy sofőrt 2-7 percen belül. Amikor beszálltunk az autóba, a sofőr azonnal hátrébb tolta az első ülést, hogy több helyünk legyen beszállni, anélkül, hogy erre megkértük volna. Angolul beszélt, tiszta autója volt, klímával és zenével. A sofőr a lakástól észak felé indult, a villamossínek mellett, amerre akkor megyünk, ha tömegközlekedést választjuk az egyetemre menet. Néhány szakaszon, különösen az út elején, úgy éreztem, hogy kicsit gyorsan vezet, de az út nagy részén normális sebességgel, biztonságosan mentünk. Az egyetem közelében megbeszélte velünk, hogy hol tegyen ki minket.
Összességében a könnyű rendelési folyamat, a rövid várakozási idő és a kellemes utazás miatt a Boltot választottuk a kedvencünknek a taxitársaságok közül.
A következő taxi, amit kipróbáltunk, a 6×6 Taxi volt. Telefonos, e-mailes, applikációs és online rendelési lehetőséget is kínálnak. Mi letöltöttük a „Birdie” nevű alkalmazásukat. Egyszerű volt az alkalmazás használata, de nem minden androidos eszközzel kompatibilis. Az alkalmazás felhasználói felülete azonban más cégekhez képest viszonylag fejletlen volt. Például nem volt mód a térkép nagyítására és arra, hogy a rendelés után megbizonyosodjunk arról, hogy a megfelelő célcímet választottuk. Az alkalmazás a cím beírása után azonnal sofőrt is keresett, anélkül, hogy hely lett volna a szerkesztésre vagy megerősítésre. Míg a weboldaluk csak magyarul volt elérhető, addig az alkalmazásban lehet angol nyelvet választani. Volt lehetőség a SimplePay nevű előre fizetős opcióval fizetni, de mi a személyes fizetés mellett döntöttünk, mert nem szerettük volna beírni a kártyaadatainkat. Ettől eltekintve a rendelési folyamat egyszerű volt, és úgy fizettünk, mint egy hagyományos taxiban (miután a taxióra megállt, a fuvarunkat követően). Ez a taxi ugyanazt az útvonalat követte, mint a Bolt. Az autó tiszta volt, légkondicionálóval, nyugodt zenével és nyitott ablakokkal. A sofőr beszélt angolul, és tisztázta velünk a pontos helyet, ahol kitesz minket. Az úton a forgalommal haladt, de azért viszonylag gyorsan ment és gyakran fékezett.
A 6×6-al kapcsolatos tapasztalataink nagyon kellemesek voltak, és egy külföldinek is ajánlanánk ezt a céget!
A következő taxi, amit kipróbáltunk, a City Taxi volt. Megpróbáltunk autót rendelni az alkalmazásukon keresztül, de a rendelés előtt SMS-ellenőrzésre volt szükség a fiók létrehozásához, ami nem működött annak ellenére, hogy volt egy amerikai és egy nemzetközi számunk. Így a weboldalukra mentünk, ami csak magyarul volt elérhető. Ennek eredményeképpen kicsit nehéz volt navigálni és megtalálni, hogy melyik telefonszámot kell felhívni, de végül sikerült telefonon keresztül rendelni, mivel az operátor jól beszélt angolul. Utána kaptam egy visszaigazoló SMS-t, hogy a sofőr 6-10 percen belül ott lesz. Ennél korábban érkezett meg, de ezzel kapcsolatban nem kaptam további SMS-t, amiben értesített volna. Ezen a napon kint esett az eső, így nagyobb volt a forgalom és az út kicsit tovább tartott a szokásosnál. Az autó tiszta volt, volt klíma, de zene nem szólt. A sofőr beszélt angolul és sokat váltott sávot. Érdekes módon a sofőrünk más útvonalat választott, mint az első kettő: a felvételi ponton egy fordulóval kezdett, majd dél felé indult, és egy másik hídon átkelve jutott át a folyó másik oldalára. Nem használt GPS-t a navigációhoz, csak amikor a hídon túl jutottunk.
A City Taxival szerzett tapasztalataink összességében kellemesek voltak és ajánlanánk őket másoknak annak ellenére, hogy az alkalmazás nem működött.
Eredetileg csak hat céget akartunk tesztelni, de a tesztelés utolsó hetében megtudtuk, hogy az Ubert épp most jött vissza Magyarországra. Az Uber egy nagyon jól ismert, csak alkalmazásra épülő cég Amerikában; ez volt az egyetlen korábbi tapasztalatunk a taxikkal kapcsolatban is, mielőtt Európába jöttünk. Tehát már volt Uber alkalmazás a készülékünkön. Arra számítottunk, hogy az Uber lehetővé teszi az Apple Pay vagy a Venmo használatát (az Egyesült Államokban megszokott fizetési módok), de az alkalmazás csak azt engedte, hogy közvetlenül kártyával fizessünk, mivel Magyarországon voltunk. Érdekes módon rendeléskor az Uber először 15 perces várakozási időt becsült nekünk, de ez tovább nőtt 22 percre. Annak ellenére, hogy az Uber nemrég jött vissza Magyarországra, az autó, amit kaptunk, egy „UberTaxi”-autó volt. A sofőr nagyon kedves volt, és azonnal felajánlotta, hogy a csomagjainkat a csomagtartóba teszi, bár mi visszautasítottuk. A sofőr elnézést is kért a hosszú várakozásért, mint magyarázta, ez az előző ügyfél fuvarja és az Uber sofőrhiánya miatt volt. A rádió be volt kapcsolva, kicsit hangosan, de amerikai pop volt, amit élveztünk. Összességében a vezetés normális volt, csak a sebesség és a sávváltás volt egy kicsit egyenetlen.
Egyelőre nem javasolnánk az Ubert a többi budapesti taxitársasággal szemben, mivel az Uber még új a piacon. A Főtaxival való partnerségük ellenére a sofőrök hiánya miatt a várakozási idő nagyon hosszú volt, és egyéb extra előnyöket sem tapasztaltunk. A jelenlegi szituáció érdekes, és kíváncsian várjuk, merre halad az Uber, és hogy néhány hónapon belül átrendezi-e a piacot!
A Főtaxival kapcsolatban ütköztünk a legtöbb akadályba. Összességében három napba telt, mire végre sikerült fuvart szerezni. A tesztelésünk egy külföldi szemszögéből történt, aki egy 10-15 perces utat próbál megtenni 40 perces időablakkal (beleértve a fizetést és a tényleges fuvart). Az első napon megpróbáltuk letölteni az alkalmazást, és a fiók létrehozásához SMS-ben küldött visszaigazoló kódra volt szükség. Az ezzel kapcsolatos problémát több cégnél is tapasztaltuk, így a weboldalra tértünk át. Itt volt egy telefonszám, amit megpróbáltunk felhívni, de öt percig várakoztattak minket. Mivel már 20 percet töltöttünk azzal, hogy megpróbáltuk megrendelni a Főtaxit, úgy gondoltuk, hogy jobb, ha egy másik napon próbálkozunk újra. Aznap este megnéztük a neten, és megtaláltuk az online rendelési űrlapjukat. Leadtunk egy rendelést 9:30-ra. Másnap reggel kaptunk egy visszaigazolást, de ebben 10:30-as felvételi időpont szerepelt. Végül a következő tesztelési napra küldtünk egy újabb online rendelést, és azt a helyes időpontra visszaigazolták. A hosszú és bonyolult rendelési folyamat után a sofőr másnap korán érkezett, sőt, néhány perccel fél tíz után már az ajtóban üdvözölt minket. Kicsit tört angolsággal beszélt és nagyrészt nem értett minket. A címet telefonon kellett megmutatnunk neki, menet közben nem beszélt. Ez egy régebbi autó volt, az ülések jobban el voltak szakadva, de ez nem okozott semmi kellemetlenséget nekünk. Az ablakai le voltak húzva, nem szólt zene, és a vezetés egyenletes volt.
Összességében, bár a Főtaxi az egyik legismertebb budapesti cég, azoknak a turistáknak, akik gyorsan próbálnak taxit rendelni, semmiképpen nem éri meg a fáradtságot.
Az alkalmazás alapján úgy tűnt, hogy a WelcomeTaxi elsősorban a repülőtérre és a repülőtérről a belvárosba történő utazásokra specializálódott, de lehetséges volt egy kisebb 10-15 perces útra megrendelni. Érdekes volt, nagyon különbözött a hagyományos taxiélménytől, amit más cégek nyújtottak nekünk. A Welcome Taxi rendelkezik alkalmazással és weboldallal is, melyeket könnyű használni a külföldiek számára is. Több mint 100 városban és országban kínálnak szolgáltatást. A rendelési folyamat egyszerű volt. Csak meg kellett adni a várost, az indulási és érkezési címet, az időpontot, az utasok és a poggyászok számát. Azt is be lehetett írni, hogy szükség van-e gyermekülésre, ha nagyméretű csomag(ok) van(nak), speciális szállás stb., ami egyszerű volt, és olyasmi, ami sok más cégnél hiányzott. Viszont a legnagyobb hátránya, hogy az utazásért végül a 32 eurós, általuk meghatározott árat kellett fizetni. Ez körülbelül 4-5-szöröse a versenytársaik árának erre a távra. Másnap kora reggel kaptunk néhány SMS-t WhatsApp-on egy ismeretlen számról, amely aztán felhívott minket (9:25-kor), mondván, hogy ő a sofőr és kint van. Arról is tájékoztatott, hogy a foglalásban szereplő autó helyett egy Teslával van. Beszélt angolul és az autója nagyon tiszta volt, légkondicionálóval és zenével. Hátránya, hogy sokat használta a telefonját, más kéréseket, útbaigazításokat intézett és a közösségi médiát is görgette. Bár megnyitotta a telefonján az útvonalat, azt mondta, hogy nem tudja, hol van a bejárat, és először ki akart tenni minket 5 perc sétára az egyetem bejáratától. A City Taxihoz hasonlóan a lakástól délre induló útvonalon haladt, és időnként elég agresszív módon vezetett, 2-3 sávot váltott egyszerre, hogy előzni tudjon.
Összességében a weboldallal, az autóval és a foglalás menetével nagyon elégedettek voltunk és külföldiek számára is könnyen használható a rendszer. Azonban az ésszerűtlen ár és a sofőr szakmaiatlansága miatt ezt a céget nem ajánlanánk olyan turistáknak, akik csak rövidebb útra rendelnének taxit.
Az utolsó tesztelt taxitársaság a Tele 5 Taxi volt. Ez a cég nem található meg könnyen online, nincs mobilos alkalmazásuk, és nem találtunk weboldalt sem, annak ellenére, hogy sok autójuk van. A Google kereső segítségével találtuk meg a telefonszámukat. Az első diszpécser nem beszélt angolul, de át tudta adni a telefont valakinek, aki beszélt. Bár 2-3 alkalommal el kellett ismételni az indulási címet, mert nem értette, de végül minden rendben volt. A vezetés sima, kényelmes és zökkenőmentes volt. Az út végén a sofőr véletlenül továbbment annál, mint ahol minket ki kellett volna tennie, és még néhány percet vezetett, miközben a taxióra ment tovább.
A Tele 5 Taxi online jelenlétének hiánya és a külföldiek számára való elérhetőségének nehézsége miatt nehezen tudjuk ajánlani más turistáknak. Az utazás azonban összességében nagyon kellemes volt, és a fuvar után kártyával tudtunk fizetni.