Találd meg a számodra legjobb babakocsit!
A Tudatos Vásárlók Egyesülete 17 márka 48, hazai boltokban és webshopokban megvásárolható babakocsiját tesztelte nemzetközi együttműködésben, egységes módszertan alapján, laboratóriumban.
A szülők a gyerekeikért akár erőn felül is hajlandók áldozni, és ezt a gyerektermékeket gyártó iparág ki is használja. Mielőtt belevágsz egy többszázezer forintos babakocsi vásárlásába, olvasd el a vásárlási tanácsainkat és a babakocsi tesztünket, lehet, hogy nem érdemes egy vagyont otthagyni a boltban.
Mind a 48 babakocsi laborban teszteltük. A tesztben szereplő 11 db kombinált babakocsi esetében is a sport funkciót vizsgáltuk és értékeltük.
Ezeket a szempontokat vettük figyelembe a tesztelés során:
Összesen 24 szempont szerint tettük próbára a babakocsikat és 32 technikai paramétert mértünk meg és gyűjtöttünk össze a termékekről, melyek alapján össze tudod hasonlítani őket, illetve számos szűrési lehetőséget találsz a tesztünkben, hogy ki tudd választani a neked legjobbat!
A tesztelt termékek átlagára 40 000 és 542 000 Ft között mozog.
Vásárlás előtt mindenképp nézzük meg, mit tartalmaz a csomag, ugyanis egyes termékek azért is lehetnek jóval drágábbak, mert nem csupán sport verziók, hanem kombinált babakocsik, tehát tartalmazzák a mózeskosarat, esetleg autós gyerekülést is. Ezen kombinált babakocsik esetében a feltüntetett ár a szettre vonatkozik. A teszteredmények azonban csak a sport rész vizsgálatára vonatkoznak (pl. Silver Cross Tide, Easywalker Harvey 5, Cybex Eos Lux, Venicci Tinum Edge, Mutsy Flow, Bugaboo Fox 5 Renew).
Örök tanulságnak mutatkozik, hogy nem javasolt csak ár alapján választani, mert a legjobban teljesítő modellek között is találunk 100 000 Ft-os átlagár alatti termékeket. Ugyanez elmondható a lista végéről is, ahol szintén találunk viszonylag drága terméket.
Akármennyit is szánunk tehát babakocsira, mindenképpen érdemes utánajárnunk, hogy az egyes termékeknek melyek az erősségei és melyek a gyengeségei. Ebben segítenek a terméktesztek.
A Tudatos Vásárlók Terméktesztjei pártatlanok, tudományosak, alaposak és sok pénzbe kerül az elkészítésük.
Ingyenes tesztoldalakat könnyű találni az interneten. Sokszor azonban ezeket az oldalakat a termék mögött álló gyártók, forgalmazók támogatják, és nem kell túl alaposnak vagy tudományosnak lenniük ahhoz, hogy magukat tesztnek nevezzék. Ezért az értékeléseik inkább bújtatott reklámnak tekinthetők.
Egy nemzetközi fogyasztóvédő hálózat tagjaként a mi tesztjeinket európai és amerikai laboratóriumokban szakértők készítik. Ez a hálózat teszi lehetővé, hogy ebben a tesztben 10,5 millió Ft összértékű, anonim módon vásárolt babakocsit vizsgáltunk.
A mi tesztjeink mindig függetlenek a gyártóktól és a forgalmazóktól, a saját pénzünkön tesztelünk – ezért kérjük a hozzájárulásodat.
Már csak pár kattintás, és kiderül, melyik a számodra legjobb babakocsi!
Az összehasonlításhoz jelentkezz be vagy legyél tagunk vagy vedd meg a tesztet!
A cikk elolvasásához jelentkezz be vagy legyél tagunk vagy vedd meg a tesztet!
A cikk elolvasásához jelentkezz be vagy legyél tagunk vagy vedd meg a tesztet!
A cikk elolvasásához jelentkezz be vagy legyél tagunk vagy vedd meg a tesztet!
A cikk elolvasásához jelentkezz be vagy legyél tagunk vagy vedd meg a tesztet!
A cikk elolvasásához jelentkezz be vagy legyél tagunk vagy vedd meg a tesztet!
A cikk elolvasásához jelentkezz be vagy legyél tagunk vagy vedd meg a tesztet!
Ezeket a szempontokat vizsgáltuk a laborban. A tesztkritériumok melletti százalékos érték a kritérium súlyát jelenti az összpontszám kialakításában.
A tesztet többek között az EN 1888:2018 Gyermekhasználati és gondozási cikkek – kerekes gyermekszállító eszközök szabvány alapján végeztük el.
A babakocsikat az ülés előre néző helyzetében vizsgáltuk.
Hat gondviselő-gyerek páros és három szakértő vett részt ebben a vizsgálatban. A szülők egy akadálypályán – gyermekeikkel és a kosárban a maximális befogadóképességnek megfelelő mennyiségű bevásárlással – végighaladva tesztelték és értékelték, hogy a babakocsik mennyire jól birkóznak meg a járdaszegélyeken való áthaladással, illetve mennyire jól manőverezhetők az akadályok körül és szűk helyeken. Azt is kipróbálták és pontozták, hogy mennyire simán tudnak járdán, egyenetlen, göröngyös felületen, nehezebb terepen, mint pl. füvön, homokon, kavicson és fakéreg borította úton haladni.
Használat közben megvizsgálták, hogy működnek a fékek, könnyen összecsukható-e a babakocsi (akár egy kézzel is), a napellenzőt (beállítás, méret), és a tolókart (beállítás, magasság, kényelem) is górcső alá vették. A gyerekeket is bevonták a tesztelésbe – a gyakorlati tesztek során beültették őket a babakocsiba, és a méretüknek megfelelően állították be a biztonsági öveket, illetve a láb- és háttámlát.
Ezen felül a szakértők feladata volt annak felmérése is, hogy a babakocsit mennyire lehet könnyen szállítani tömegközlekedési eszközökön (súly, méret, összecsukás egyszerűsége, egy kézzel való összecsukás, összecsukva emelés és cipelés, irányíthatóság, megfordulás, lépcsőkön/mozgólépcsőn való le és felmenet). Egy szakértő azt is kipróbálta, hogy mennyire könnyen szállítható (összehajtás, mennyire fér el) egy Ford Focus csomagtartójában.
Végül azt is megvizsgálták, hogy a szövethuzat mosógépben mosható-e, és hogy mennyire bonyolult és nehéz a huzat eltávolítása és újbóli felszerelése.
A vizsgálat során a szakértők egy tesztbábut használtak és a kis utasok kényelmére összpontosítottak. Három laboratóriumi szakértő a következőket vette figyelembe az ülések kényelmi értékelésnél: az ülés méretei, párnázás, háttámla dőlésszögei, a háttámla alátámasztása, a biztonsági öv pozíciója, lábtartó. Mindezt először hat hónaposnál fiatalabb gyermekek, majd fél, egy, két és három évesek esetében értékelték, egészen addig az életkorig, amit a gyártó megadott.
Ezenkívül a szülők és a szakértők azt is figyelték, hogy az igazi gyermekek mennyire érzik magukat kényelmesen a babakocsiban.
Ismét a szülők és a szakértők együttes értékelése adta a pontszámot. Értékelték, hogy az alsó tárolókosár mennyire hozzáférhető, úgy is, ha a háttámla le van hajtva, illetve hogy elég nagy és mély-e, és nem esnek-e ki belőle a dolgok.
A gyártó által megadott terhelhetőség szerint is tesztelték a tárolót: telerakták a babakocsi alját a maximális terhelésnek megfelelően hétköznapi bevásárlási cikkekkel, mint pl. egy csomag mosópor, egy üveg víz, tej, egy csomag keksz vagy egy csomag pelenka.
A szakértők az EN 1888:2018 szabványt követték, és ellenőrizték, hogy a babakocsiban ülő gyermek nincs-e valamilyen sérülésveszélynek kitéve, mint pl. fulladásveszély, beakadás veszélye, lenyelésveszély. Éles sarkokat és végződéseket kerestek, amelyekkel a gyermekek elvághatják ujjukat, illetve kis réseket, ahova beszorulhatnak az ujjaik.
Azt is ellenőrizték, hogy fennáll-e a kiesés veszélye, hogyan működnek a fékek és a biztonsági övek a gyakorlatban. Arra is kíváncsiak voltak, hogy a belső tér minden mérete megfelel-e a szabványnak, hogy a gyermek ne szorulhasson be a babakocsi egyik részébe sem. Végül, de nem utolsósorban, minden modellt teszteltek stabilitás, szerkezeti szilárdság és tartósság szempontjából (fogantyúk, ülések és kerekek).
A biztonsági teszt eredménye nem számít bele az összpontszám kialakításba, de korlátozó paraméter, azaz amennyiben a modell a biztonsági vizsgálatsorozat bármelyik részén megbukott, az összeredménye nem mehet egy bizonyos pontszám fölé.
A babakocsik tesztelés utáni állapotának vizsgálata: a szakértők tüzetesen megvizsgálták a szövetet és a vázat, valamint rövid ideig tolták a babakocsit, hogy ellenőrizzék a kerekek megfelelő működését. Nem számít bele a végső, összpontszám kialakításba.
Labortesztjeink során számtalan mérést és vizsgálatot elvégzünk. A vizsgált kritériumok pontszámokat kapnak, 0-tól 5-ig tartó skála alapján értékelünk. Minden esetben igaz, hogy 0 a legrosszabb és 5 a legjobb érték.
A vizsgálati paramétereket rendszerezzük, a legfontosabb jellemzőket pedig súlyozzuk, így képzünk egy százalékos értéket, ami végül a termék tesztben elért eredményét mutatja a maximálisan elérhető 100%-hoz képest.
Bizonyos kiemelt kritériumoknál egyéb korlátozásokat is alkalmazunk, amennyiben az elvártnál (küszöb) rosszabb eredményt ér el a vizsgált szempont, az összeredmény sem mehet meghatározott érték fölé. Ebben az esetben a végső százalékos érték nem felel meg a kritériumok súlyozott átlagának. Az értékelést segíti az alábbi táblázat:
A legkisebbek, újszülöttek, csecsemők számára a mély, kiságy alakú babakocsik (mózeskosaras) a megfelelők, melyekben a baba vízszintes helyzetben fekszik, ami fontos a gerinc helyes fejlődéséhez. Ha már nagyobb – általában 6 hónapos kortól ajánlott –, akkor úgynevezett sport babakocsiban szállítható, amelyben már rendesen tud ülni. Ezek könnyű, kompakt és könnyen hordozható babakocsik, amelyek ideálisak a városban való utazáshoz vagy egy kisebb kiránduláshoz.
Összecsukásuk módja szerint három nagy csoportra oszthatjuk őket: lapra és esernyőre csukható babakocsik.
A lapra csukható babakocsik olyan mechanizmussal rendelkeznek, amelynek köszönhetően összecsukva egy viszonylag lapos, téglalap alakú formát öltenek, mintha egy könyvet csuknál össze.
Az esernyőre csukható babakocsik a nevüket onnan kapták, hogy összecsukva az esernyőre hasonlító, hosszúkás formát vesznek fel. A két oldala “összecsúszik”, mint egy esernyő szára.
A harmonikára csukható babakocsi ritkábban használt kifejezés, és gyakran a lapra csukható kategóriába sorolják. Lényegében ez is egyfajta lapra csukás, ahol az ülés és a váz egy mozdulattal, harmonikaszerűen simul egymásra, majd laposra összehajtható. Ezen a mechanizmuson belül is lehetnek eltérések a végső méretet és formát illetően.
Találhatunk a piacon kombinált babakocsikat, utazórendszereket vagy háromfunkciósokat is, amelyek mindkét fent említett típust kombinálják, vagy akár a gyermek egyszerű szállítását is lehetővé teszik az autóban. Külön összecsukható alvázzal rendelkeznek, amelybe mély ülés, sportülés vagy autósülés szerelhető. Így a babakocsit az aktuális igényeknek megfelelően a legmegfelelőbb típusra alakíthatjuk át. Ha például rokonokat látogatunk meg autóval, és sétát is tervezünk, a babát egyenesen az autósülésbe köthetjük, a babakocsi alvázát pedig egyszerűen a csomagtartóba pakolhatjuk. Amikor odaértünk, rögzítjük az autósülést az alvázhoz, és mehetünk.
A kombinált babakocsik kínálata nagyon változatos. Sok modell 2 az 1-ben (mózeskosár + sportrész) vagy 3 az 1-ben (mózeskosár + sportrész + autósülés) kivitelben kapható. Ezek praktikusak, mert egy ideig minden igényt kielégítenek. Ezért fontos, hogy megnézzük, mit kapunk a pénzünkért.
A jó babakocsinak állítható magasságú fogantyúval kell rendelkeznie – ez megkönnyíti a manőverezést és kevésbé megterhelővé teszi a tologatást. Azt is nézzük meg, hogy van-e hozzá felfüggesztett kerék – ezek sokkal kényelmesebbé teszik az egyenetlen felületeken való közlekedést. Előfordulhat, hogy nagyra értékeljük majd a gyorsan kioldható kerekeket is, amikor a babakocsit az autó csomagtartójába pakoljuk be.
A kerekek átmérője fontos az útegyenetlenségek és egyéb akadályok leküzdése szempontjából. Egyszerűen fogalmazva, minél nagyobb az átmérője, annál alkalmasabb terepjáró használatra. Ezenkívül az első kerekeknek a tengelyükön kell forogniuk, hogy a babakocsi könnyebben kezelhető legyen.
A babakocsi vásárlásakor ellenőrizzük, hogy mennyire hozzáférhető az alsó tároló (bevásárlókosár), és mennyi minden fér bele. A tesztelés során találkoztunk hiányosságokkal szűk hely, rossz hozzáférhetőség vagy kisebb tárgyak átesése formájában.
Figyeljünk arra is, hogy mennyi helyet foglal összecsukott állapotban az autó csomagtartójában, illetve, hogy mennyire egyszerű – akár egy kézzel – becsukni.
Végül, de nem utolsósorban, javasoljuk, hogy a tető, a háttámla és a biztonsági hevederek kipróbálását, hogy ellenőrizzük, a különböző pozíciók simán beállíthatók-e. Kombinált babakocsik esetében gyakorolhatjuk a különböző rögzíthető részek fel- és levételét.